Kişisel Veri Saklama ve İmha Politikası
KİŞİSEL VERİ
SAKLAMA VE İMHA POLİTİKASI
1. POLİTİKANIN AMAÇ VE KAPSAMI
Kişisel
Verileri Saklama ve İmha Politikası (Politika), Tavas Belediye
Başkanlığı (Belediye) olarak gerçekleştirilmekte olan saklama ve imha
faaliyetlerine ilişkin iş ve işlemler konusunda usul ve esasları belirlemek
amacıyla hazırlanmıştır.
Kişisel Verileri
Saklama ve İmha Politikası (Politika), 6698 Sayılı Kişisel Verilerin
Korunması Kanunu (Kanun) ve Kanun’un uygulanmasına yönelik düzenlenmeler
içeren Kişisel Verilerin Silinmesi, Yok Edilmesi veya Anonim Hale Getirilmesi
Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) uyarınca kişisel verilerinizi Kanun ve
ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak işledikten sonra, veri işlenmesini
gerektiren sebeplerin ortadan kalkması ya da işlenen verilerin mevzuatta
öngörülen azami saklama sürelerinin dolması durumunda veri sorumlusu olarak
yükümlülüklerimizi yerine getirmek ve işlenen kişisel verilerinizi silme, yok
etme ve anonim hale getirme süreçleri hakkında sizleri bilgilendirmek amacıyla Tavas Belediye Başkanlığı (Belediye)
tarafından hazırlanmıştır.
Belediye; Kanun ve ilgili mevzuat kapsamında belirlenen usul
ve esaslar ve kendi misyon, vizyon ve temel ilkeleri doğrultusunda; Stajyer,
İhaleye Giren, Çalışan, Aile Bireyleri ve Yakınları, Vatandaş, Veli / Vasi /
Temsilci, Meclis Üyesi, İhale Adayı, Ziyaretçiler ve diğer üçüncü
kişilere ait kişisel verilerin T.C. Anayasası, uluslararası sözleşmeler,
6698 sayılı KVKK ve diğer ilgili mevzuata uygun olarak işlenmesini ve ilgili
kişilerin haklarını etkin bir şekilde kullanmasının sağlanmasını öncelik olarak
benimsemiştir.
Kişisel
verilerin saklanması ve imhasına ilişkin iş ve işlemler, Belediye
tarafından bu doğrultuda hazırlanmış olan Politika’ya
uygun olarak gerçekleştirilir.
2. TANIMLAR
İşbu Politika’da geçen terimler
aşağıdaki anlamları ihtiva eder:
Alıcı Grubu: Veri sorumlusu tarafından kişisel verilerin
aktarıldığı gerçek veya tüzel kişi kategorisi
Açık Rıza: Belirli bir konuya ilişkin, bilgilendirmeye dayanan ve
özgür iradeyle açıklanan rıza
Anonim Hale Getirme: Kişisel
verilerin, başka verilerle eşleştirilerek dahi hiçbir surette kimliği belirli
veya belirlenebilir bir gerçek kişiyle ilişkilendirilemeyecek hale getirilmesi
Çalışan: Belediye personeli
Elektronik Ortam: Kişisel verilerin elektronik aygıtlar ile
oluşturulabildiği, okunabildiği, değiştirilebildiği ve yazılabildiği ortamlar
Elektronik Olmayan Ortam: Elektronik ortamların dışında kalan tüm yazılı,
basılı, görsel vb. diğer ortamlar
Hizmet Sağlayıcı: Kişisel Verileri Koruma Kurumu ile belirli bir
sözleşme çerçevesinde hizmet sağlayan gerçek veya tüzel kişi
İlgili Kişi: Kişisel verisi işlenen gerçek kişi
İlgili Kullanıcı: Verilerin
teknik olarak depolanması, korunması ve yedeklenmesinden sorumlu olan kişi ya
da birim hariç olmak üzere veri sorumlusu organizasyonu içerisinde veya veri
sorumlusundan aldığı yetki ve talimat doğrultusunda kişisel verileri işleyen
kişiler
İmha: Kişisel verilerin silinmesi, yok edilmesi veya anonim
hale getirilmesi
Kanun: 6698 Sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu
Kayıt Ortamı: Tamamen veya kısmen otomatik olan ya da herhangi bir
veri kayıt sisteminin parçası olmak kaydıyla otomatik olmayan yollarla işlenen
kişisel verilerin bulunduğu her türlü ortam
Kişisel Veri: Kimliği
belirli veya belirlenebilir gerçek kişiye ilişkin her türlü bilgi
Kişisel Veri İşleme
Envanteri: Veri sorumlularının iş süreçlerine
bağlı olarak gerçekleştirmekte oldukları kişisel verileri işleme
faaliyetlerini; kişisel verileri işleme amaçları ve hukuki sebebi, veri
kategorisi, aktarılan alıcı grubu ve veri konusu kişi grubuyla ilişkilendirerek
oluşturdukları ve kişisel verilerin işlendikleri amaçlar için gerekli olan
azami muhafaza edilme süresini, yabancı ülkelere aktarımı öngörülen kişisel
verileri ve veri güvenliğine ilişkin alınan tedbirleri açıklayarak
detaylandırdıkları envanter
Kişisel Verilerin
İşlenmesi: Kişisel verilerin tamamen veya kısmen otomatik olan ya
da herhangi bir veri kayıt sisteminin parçası olmak kaydıyla otomatik olmayan
yollarla elde edilmesi, kaydedilmesi, depolanması, saklanması, değiştirilmesi,
yeniden düzenlenmesi, açıklanması, aktarılması, devralınması, elde edilebilir
hale getirilmesi, sınıflandırılması ya da kullanılmasının engellenmesi gibi
veriler üzerinde gerçekleştirilen her türlü işlem
Kurul: Kişisel
Verileri Koruma Kurulu
Kurum: Kişisel
Verileri Koruma Kurumu
Özel Nitelikli Kişisel Veri: Kişilerin
ırkı, etnik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer
inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sağlığı,
cinsel hayatı, ceza mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile
biyometrik ve genetik verileri
Periyodik İmha: Kanunda yer alan kişisel verilerin işlenme
şartlarının tamamının ortadan kalkması durumunda kişisel verileri saklama ve imha
politikasında belirtilen ve tekrar eden aralıklarla re’sen gerçekleştirilecek
silme, yok etme veya anonim hale getirme işlemi
Politika: Kişisel Verilerin İşlenmesi, Saklanması ve İmha Edilmesi Hakkında
Politika
Veri İşleyen: Veri
sorumlusunun verdiği yetkiye dayanarak veri sorumlusu adına kişisel verileri
işleyen gerçek veya tüzel kişi
Veri Kayıt Sistemi: Kişisel
verilerin belirli kriterlere göre yapılandırılarak işlendiği kayıt sistemi
Veri Sorumlusu: Kişisel
verilerin işleme amaçlarını ve vasıtalarını belirleyen, veri kayıt sisteminin
kurulmasında ve yönetilmesinden sorumlu gerçek veya tüzel kişi
Veri Sorumluları Sicil
Bilgi Sistemi (VERBİS): Veri sorumlularının Sicile başvuruda ve Sicile ilişkin
ilgili diğer işlemlerde kullanacakları, internet üzerinden erişilebilen,
Başkanlık tarafından oluşturulan ve yönetilen bilişim sistemi
Yönetmelik: 28 Ekim 2017 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan Kişisel
Verilerin Silinmesi, Yok Edilmesi veya Anonim Hale Getirilmesi Hakkında
Yönetmelik
3. SORUMLULUKLAR VE GÖREV DAĞILIMI
Kişisel
verilerin Belediye adına başka bir gerçek veya tüzel kişi tarafından işlenmesi
halinde, veri sorumlusu olarak Belediye ile veri işleyen kişiler, veri
güvenliğine yönelik tedbirlerin alınması konusunda idari makamlara ve ilgili
kişilere karşı Kanunen müştereken sorumlu olurlar. Bu minvalde, Veri işleyenler
asgari olarak Belediye’nin almış olduğu tedbirleri almakla ve iş burada
belirtilen imha sürelerine ve yöntemlerine uymakla sorumludur. Belediye, veri
sorumlusu olarak, kendisi ile kişisel verilerini paylaşan ilgili kişilere
sağladıkları güvenin; iş ortakları, tedarikçi ve yüklenicileri tarafından da
aynı şekilde sürdürülmesinin sağlanması için periyodik olarak, veri
işleyenlerin Kişisel Verilerin Korunması mevzuatına ve idari kararlar ile yargı
kararlarına uyumunu denetler.
Belediye
tarafından kişisel verilerin saklanması ve imhasında aşağıda yer alan ilkeler
çerçevesinde hareket edilmektedir:
·
Kişisel
verilerin silinmesi, yok edilmesi ve anonim hale getirilmesinde Kanun’a ve
ilgili mevzuat hükümlerine, Kurul kararlarına ve işbu Politikaya tamamen uygun
hareket edilmektedir.
·
Kişisel
verilerin silinmesi, yok edilmesi, anonim hale getirilmesiyle ilgili yapılan
tüm işlemler Belediye tarafından kayıt altına alınmakta ve söz konusu
kayıtlar, diğer hukuki yükümlülükler hariç olmak üzere madde 8’de açıklanan
sürelerle saklanmaktadır.
·
Kurul
tarafından aksine bir karar alınmadıkça kişisel verileri re’sen silme, yok etme
veya anonim hale getirme yöntemlerinden uygun olanı tarafımızca seçilmektedir.
Ancak, ilgili kişinin talebi halinde uygun yöntem gerekçesi açıklanarak
seçilecektir.
·
Kanun’un 5.
ve 6. maddelerinde yer alan kişisel verilerin işlenme şartlarının tamamının
ortadan kalkması halinde, kişisel veriler Belediye tarafından resen veya
ilgili kişinin talebi üzerine silinmekte, yok edilmekte veya anonim hale
getirilmektedir. Bu hususta İlgili Kişi tarafından Belediye’e
başvurulması halinde;
- İletilen
talepler en geç 30 (otuz) gün içerisinde cevaplandırılmaktadır.
- Talebe konu verilerin üçüncü kişilere aktarılmış olması durumunda, bu
durum verilerin aktarıldığı üçüncü kişiye bildirilmekte ve
üçüncü kişiler nezdinde gerekli işlemlerin yapılması temin edilmektedir.
Belediye’in tüm birimleri ve çalışanları, sorumlu birimlerce
Politika kapsamında alınmakta olan teknik ve idari tedbirlerin gereği gibi
uygulanması, birim çalışanlarının eğitimi ve farkındalığının arttırılması,
izlenmesi ve sürekli denetimi ile kişisel verilerin hukuka aykırı olarak
işlenmesinin önlenmesi, kişisel verilere hukuka aykırı olarak erişilmesinin
önlenmesi ve kişisel verilerin hukuka uygun saklanmasının sağlanması amacıyla
kişisel veri işlenen tüm ortamlarda veri güvenliğini sağlamaya yönelik teknik
ve idari tedbirlerin alınması konularında sorumlu birimlere aktif olarak destek
verir.
Kişisel verilerin saklama ve imha süreçlerinde görev
alanların unvanları, birimleri ve görev tanımlarına ait dağılım Tablo 1’de
verilmiştir.
UNVAN |
BİRİM |
GÖREV |
BELEDİYE BAŞKANI |
BELEDİYE |
Çalışanların politikaya uygun hareket etmesinden sorumludur. |
BELEDİYE BAŞKAN YARDIMCISI |
BELEDİYE BAŞKANLIĞI |
Belediye içerisindeki tüm birimlerin, departmanların ve çalışanların
Politika’ya uygun hareket etmesinden sorumludur. |
BİLGİ İŞLEM MÜDÜRÜ |
BİLGİ İŞLEM MÜDÜRLÜĞÜ |
Politika’nın hazırlanması, geliştirilmesi, yürütülmesi, ilgili
ortamlarda yayınlanması, güncellenmesi ve politikanın uygulanmasında ihtiyaç
duyulan teknik çözümlerin sunulmasından sorumludur. |
Tablo 1: Saklama ve imha
süreçleri görev dağılımı
4. KAYIT
ORTAMLARI
Kişisel verilerin saklanması için kullanılan kayıt ortamları genel itibariyle
aşağıda sayılanlardır. Ancak, bir kısım veriler sahip oldukları özel nitelikler
ya da hukuki yükümlülüklerimiz nedeniyle burada gösterilen ortamlardan farklı
bir ortamda tutulabilir. Belediye her halde veri sorumlusu sıfatıyla
hareket etmekte ve kişisel verileri Kanun’a, Kişisel Verilerin İşlenmesi ve
Korunması Politikası’na ve işbu Kişisel Verileri Saklama ve İmha Politikası’na
uygun olarak işlemekte ve korumaktadır.
Elektronik olmayan ortamlar |
Kâğıt, manuel veri kayıt sistemleri (katılımcı
formları, anket formları, ziyaretçi kayıt defteri, yetkili satıcı formları,
insan kaynakları form ve dilekçe örnekleri vb.) yazılı, basılı, görsel
ortamlar, birim dolapları, arşiv alanları |
Elektronik ortamlar |
Belediye bünyesinde yer alan
kişisel bilgisayarlar, sunucular, bilgi
güvenliği cihazları (güvenlik duvarı, saldırı tespit ve engelleme, günlük
kayıt dosyası, antivirüs vb.) mobil
cihazlar, yazılımlar, sabit ya da taşınabilir diskler, optik diskler gibi
sair dijital ortamlardır |
Tablo 2: Kişisel
verilerin kaydedildiği ortamlar
5. SAKLAMA VE İMHAYA İLİŞKİN AÇIKLAMALAR
Belediye
tarafından; Stajyer, İhaleye Giren, Çalışan, Aile Bireyleri ve
Yakınları, Vatandaş, Veli / Vasi / Temsilci, Meclis Üyesi, İhale Adayı,
Ziyaretçiler ve diğer üçüncü kişilere ait kişisel
veriler Kanun’a uygun olarak saklanır ve imha edilir.
Bu
kapsamda saklama ve imhaya ilişkin detaylı açıklamalara aşağıda sırasıyla yer
verilmiştir.
5.1. KİŞİSEL VERİLERİ SAKLAMAYA İLİŞKİN AÇIKLAMALAR
Kanunun 3’üncü maddesinde kişisel verilerin işlenmesi
kavramı tanımlanmış, 4’üncü maddesinde işlenen kişisel verinin işlendikleri
amaçla bağlantılı, sınırlı ve ölçülü olması ve ilgili mevzuatta öngörülen veya
işlendikleri amaç için gerekli süre kadar muhafaza edilmesi gerektiği
belirtilmiş, 5. ve 6. maddelerde ise kişisel verilerin işleme şartları
sayılmıştır.
Buna göre, Belediyeimiz faaliyetleri çerçevesinde
kişisel veriler, ilgili mevzuatta öngörülen veya işleme amaçlarımıza uygun süre
kadar saklanır.
5.1.1. Saklamayı Gerektiren Hukuki Sebepler
Belediyete, faaliyetleri çerçevesinde işlenen kişisel
veriler, ilgili mevzuatta öngörülen süre kadar muhafaza edilir. Bu
kapsamda kişisel veriler;
a.
6698 sayılı Kişisel
Verilerin Korunması Kanunu,
b.
6098 sayılı Türk Borçlar
Kanunu,
c.
5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu,
d.
5651 sayılı İnternet
Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen
Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun,
e.
6331 sayılı İş Sağlığı
ve Güvenliği Kanunu,
f.
4857 sayılı İş
Kanunu,
g.
İşyeri Bina ve
Eklentilerinde Alınacak Sağlık ve Güvenlik Önlemlerine İlişkin Yönetmelik,
h.
6102 sayılı Türk
Ticaret Kanunu
i.
3194
SAYILI İMAR KANUNU,
j.
4734
SAYILI KAMU İHALE KANUNU,
k. 6183 SAYILI AMME ALACAKLARININ
TAHSİL USULÜ HAKKINDA KANUN
l.
5490
SAYILI NÜFUS HİZMETLERİ KANUNU,
m. 7201 SAYILI TEBLİGAT KANUNU
n. 1319 SAYILI EMLAK VERGİSİ KANUNU,
o. 2981 SAYILI İMAR AFFI YASASI
KAPSAMINDAKİ İMAR UYGULAMALARI,
p. 2886 SAYILI DEVLET İHALE KANUNU,
q. 3071 SAYILI DİLEKÇE HAKKININ
KULLANILMASINA DAİR KANUN,
r. 657 SAYILI DEVLET MEMURLARI KANUNU,
s. 4904 SAYILI TÜRKİYE İŞ KURUMU
KANUNU,
t.
2863
SAYILI KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARIN KORUMA KANUNU,
u. 213 SAYILI VERGİ USUL KANUNU,
v. 3195/3196/3197/3198/3199/3200/3201
SAYILI İMAR KANUNU,
w. 3308 SAYILI MESLEKİ EĞİTİM KANUNU,
x. 4483 SAYILI MEMURLAR VE DİĞER KAMU
GÖREVLİLERİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUN,
y. 4708 SAYILI YAPI DENETİM HAKKINDA
KANUN,
z. 9464 SAYILI ENGELLİLER HAKKINDA
KANUN,
aa. 4857 SAYILI İŞ KANUNU,
bb. 4982 SAYILI BİLGİ EDİNME KANUNU,
cc. 5393 SAYILI BELEDİYE KANUNU,
dd. 5580 SAYILI ÖZEL ÖĞRETİM KURUMLAR
KANUNU,
ee. 9207 SAYILI İŞYERİ AÇMA VE ÇALIŞMA
RUHSATLARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK
ff. 5651 SAYILI İNTERNET ORTAMINDA
YAPILAN YAYINLARIN DÜZENLENMESİ VE BU YAYINLAR YOLUYLA İŞLENEN ŞUÇLARLA
MÜCADELE EDİLMESİ HAKKINDA KANUN,
gg. 6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ
ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDA KANUN,
hh. 6321 SAYILI RESMİ YAZIŞMALARDA
UYGULANACAK USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK,
ii. 6331 SAYILI İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
KANUNU,
jj. 5442 SAYILI İL İDARESİ KANUNU,
kk. 4735 SAYILI KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ
KANUNU,
ll. 5199 SAYILI HAYVANLARI KORUMA
KANUNU,
mm.
7189
SAYILI BİLGİ EDİNME HAKKI KANUNUN UYGULAMASINA İLİŞKİN ESAS VE USULLER HAKKINDA
YÖNETMELİK,
nn. 3359 SAYILI SAĞLIK HİZMETLERİ TEMEL
KANUNU,
oo. 1593 SAYILI UMUMİ HIFZISSIHHA
KANUNU,
pp. 1219 SAYILI TABABET VE ŞUABATI
SAN’ATLARININ TARZI İCRASINA DAİR KANUN,
qq. 5326 SAYILI KABAHATLER KANUNU,
rr.
SAİR
İLGİLİ MEVZUATLAR.
Bu kanunlar uyarınca
yürürlükte olan diğer ikincil düzenlemeler çerçevesinde öngörülen saklama
süreleri kadar saklanmaktadır.
5.1.2. Saklamayı Gerektiren İşleme Amaçları
Belediye, faaliyetleri
çerçevesinde işlemekte olduğu kişisel verileri aşağıdaki amaçlar doğrultusunda
saklar.
·
İnsan
kaynakları süreçlerini yürütmek,
·
Çalışan haklarının ve yan
haklarının planlanması ve ifası,
·
Belediyenin işleyişini
sağlamak,
·
Kurumsal iletişimi
sağlamak,
·
Belediye
güvenliğini sağlamak,
·
Belediye ile iş
ilişkisinde bulunan gerçek/tüzel kişilerle irtibat sağlamak,
·
Müşteri ilişkilerinin
yönetilebilmesi,
·
İstatistiksel
çalışmalar yapabilmek,
·
İmzalanan sözleşmeler
ve protokoller neticesinde iş ve işlemleri ifa edebilmek,
·
Yasal düzenlemelerin
gerektirdiği veya zorunlu kıldığı şekilde, hukuki yükümlülüklerin yerine
getirilmesini sağlamak,
·
Belediye ile iş
ilişkisinde bulunan gerçek / tüzel kişilerle irtibat sağlamak,
·
Kişisel Verilerin
Korunması Kanunu kapsamında ilgili kişilerin talep ve şikayetlerinin
sonuçlandırılması,
·
Kanun kapsamında gerekli teknik
önlemlerin alınmasını temin etmek (veri yedekleme, silme yok etme işlemlerinin
kayıt altına alınması, erişim log kayıtlarının tutulması vb.)
·
İleride
doğabilecek hukuki uyuşmazlıklarda delil olarak ispat yükümlülüğü
amacıyla fiziki ya da
elektronik ortamlarda güvenli bir biçimde Kanun ve diğer ilgili mevzuatta
belirtilen sınırlar çerçevesinde saklanmaktadır.
5.2. İMHAYI GEREKTİREN SEBEPLER
Kişisel veriler;
·
İşlenmesine
esas teşkil eden ilgili mevzuat hükümlerinin değiştirilmesi veya ilgası,
·
İşlenmesini
veya saklanmasını gerektiren amacın ortadan kalkması,
·
Kişisel
verileri işlemenin sadece açık rıza şartına istinaden gerçekleştiği hallerde,
ilgili kişinin açık rızasını geri alması,
·
Kanunun
11’inci maddesi gereği ilgili kişinin hakları çerçevesinde kişisel verilerinin
silinmesi ve yok edilmesine ilişkin yaptığı başvurunun Kişisel Verileri Koruma
Kurulu tarafından kabul edilmesi veya yargı kararı,
·
Belediyenin,
ilgili kişi tarafından kişisel verilerinin silinmesi, yok edilmesi veya anonim
hale getirilmesi talebi ile kendisine yapılan başvuruyu reddetmesi, verdiği
cevabı yetersiz bulması veya Kanun’da öngörülen süre içinde cevap vermemesi
hallerinde; Kişisel Verileri Koruma Kuruluna şikâyette bulunması ve bu talebin
Kurul tarafından uygun bulunması,
·
Kişisel
verilerin saklanmasını gerektiren azami sürenin geçmiş olması ve kişisel
verileri daha uzun süre saklamayı haklı kılacak herhangi bir şartın mevcut
olmaması,
durumlarında, Belediye tarafından ilgili
kişinin talebi üzerine ya da re’sen silinir, yok edilir veya anonim hale
getirilir.
6. KİŞİSEL
VERİLERİN GÜVENLİĞİNİN SAĞLANMASI
Kişisel verilerin güvenli bir
şekilde saklanması, hukuka aykırı olarak işlenmesi ve erişilmesinin önlenmesi
ile kişisel verilerin hukuka uygun olarak imha edilmesi için Kanun’un 12.
maddesiyle Kanunun 6. maddesinin dördüncü fıkrası gereği özel nitelikli kişisel
veriler için Kurul tarafından belirlenerek ilan edilen yeterli önlemler
çerçevesinde Belediye tarafından gerekli teknik ve idari tedbirler alınır.
6.1. ALINAN İDARİ TEDBİRLER
Belediye kişisel
verilerin saklandığı tüm ortamlarda ilgili verinin ve verinin tutulduğu ortamın
niteliklerine uygun olarak aşağıdaki idari tedbirleri almaktadır:
·
Çalışanlarla
imzalanan iş sözleşmelerinde sır saklama yükümlülüğü ve gizlilik hükümlerine
yer verilmiştir.
·
Güvenlik
politika ve prosedürlerine uymayan çalışanlara yönelik uygulanacak disiplin
prosedürü hazırlanmıştır.
·
Kişisel
verilerin paylaşılması ile ilgili olarak kişisel verilerin paylaşıldığı kişiler
ile kişisel verilerin korunması ve veri güvenliğine ilişkin çerçeve sözleşme
imzalanır yahut mevcut sözleşmesine eklenen hükümler ile veri güvenliği
sağlanır. Gizlilik taahhütnameleri yapılır.
·
Kişisel Veri
Envanteri hazırlanır ve süreç içerisinde güncellenir.
·
İlgili
kişilere yönelik aydınlatma yükümlülüğü yerine getirilmektedir.
·
Özel
nitelikli kişisel verilerin güvenliğine yönelik prosedürler belirlenmiş ve
uygulanmaktadır.
·
Kişisel
veriler mümkün olduğunca azaltılmaktadır.
·
Kâğıt
yoluyla aktarılan kişisel veriler için ekstra güvenlik tedbirleri alınmakta ve
ilgili evrak gizlilik dereceli belge formatında gönderilmektedir.
·
İşlenen
kişisel verilerin hukuka aykırı yollarla başkaları tarafından elde edilmesi
hâlinde, bu durumu en kısa sürede ilgilisine ve Kurul’a bildirir.
·
Kişisel
verilere erişimi olan tüm çalışanların bilgi güvenliği, kişisel veriler ve özel
hayatın gizliliği konularında farkındalıklarının artırılması ve
bilinçlendirilmesi için çalışmalar yapılmaktadır.
·
Bilgi
güvenliği, özel hayatın gizliliği ve kişisel verilerin korunması alanındaki
gelişmeleri takip etmek ve gerekli aksiyonları almak üzere hukuki ve teknik danışmanlık
hizmeti alınmaktadır.
·
Kişisel veri
içeren fiziksel ortamlara (arşiv odası vb. gibi) giriş çıkışlarla ilgili
gerekli güvenlik önlemleri alınır ve fiziksel ortamların dış risklere (yangın,
sel vb.) karşı güvenliği sağlanır.
·
Kurum içi
periyodik ve rastgele denetimler yapılmaktadır.
6.2. ALINAN
TEKNİK TEDBİRLER
Belediye kişisel
verilerin saklandığı tüm ortamlarda ilgili verinin ve verinin tutulduğu ortamın
niteliklerine uygun olarak aşağıdaki teknik tedbirleri almaktadır:
·
Sızma (Penetrasyon) testleri
ile Belediyemiz bilişim sistemlerine yönelik risk, tehdit, zafiyet ve
varsa açıklıklar ortaya çıkarılarak gerekli önlemler alınmaktadır.
·
Bilgi güvenliği olay
yönetimi ile gerçek zamanlı yapılan analizler sonucunda bilişim sistemlerinin
sürekliliğini etkileyecek riskler ve tehditler sürekli olarak
izlenmektedir.
·
Bilişim sistemlerine
erişim ve kullanıcıların yetkilendirilmesi, erişim ve yetki matrisi ile
kurumsal aktif dizin üzerinden güvenlik politikaları aracılığı ile yapılmaktadır.
·
Belediyenin bilişim
sistemleri teçhizatı, yazılım ve verilerin fiziksel güvenliği için
gerekli önlemler alınmaktadır.
·
Çevresel tehditlere
karşı bilişim sistemleri güvenliğinin sağlanması için, donanımsal (sistem
odasına sadece yetkili personelin girişini sağlayan erişim kontrol sistemi,
7/24 çalışan izleme sistemi, yerel alan ağını oluşturan kenar anahtarların
fiziksel güvenliğinin sağlanması, yangın söndürme sistemi, iklimlendirme
sistemi vb.) ve yazılımsal (güvenlik duvarları, atak önleme sistemleri, ağ
erişim kontrolü, zararlı yazılımları engelleyen sistemler vb.) önlemler
alınmaktadır.
·
Kişisel verilerin
hukuka aykırı işlenmesini önlemeye yönelik riskler belirlenmekte, bu risklere
uygun teknik tedbirlerin alınması sağlanmakta ve alınan tedbirlere yönelik
teknik kontroller yapılmaktadır.
·
Belediye içerisinde
erişim prosedürleri oluşturularak kişisel verilere erişim ile ilgili raporlama
ve analiz çalışmaları yapılmaktadır.
·
Kişisel verilerin
bulunduğu saklama alanlarına erişimler kayıt altına alınarak uygunsuz erişimler
veya erişim denemeleri kontrol altında tutulmaktadır.
·
Belediye, silinen
kişisel verilerin ilgili kullanıcılar için erişilemez ve tekrar kullanılamaz
olması için gerekli tedbirleri almaktadır.
·
Kişisel verilerin
hukuka aykırı olarak başkaları tarafından elde edilmesi halinde bu durumu
ilgili kişiye ve Kurula bildirmek için Belediye tarafından buna uygun
bir sistem ve altyapı oluşturulmuştur.
·
Güvenlik açıkları
takip edilerek uygun güvenlik yamaları yüklenmekte ve bilgi sistemleri güncel
halde tutulmaktadır.
·
Kişisel verilerin
işlendiği elektronik ortamlarda güçlü parolalar kullanılmaktadır.
·
Kişisel verilerin
işlendiği elektronik ortamlarda güvenli kayıt tutma (loglama) sistemleri
kullanılmaktadır.
·
Kişisel verilerin
güvenli olarak saklanmasını sağlayan veri yedekleme programları
kullanılmaktadır.
·
Elektronik olan veya
olmayan ortamlarda saklanan kişisel verilere erişim, erişim prensiplerine göre
sınırlandırılmaktadır.
·
Belediye internet
sayfasına erişimde güvenli protokol (HTTPS) kullanılarak SHA 256 Bit RSA
algoritmasıyla şifrelenmektedir.
·
Özel nitelikli kişisel
verilerin güvenliğine yönelik ayrı politika belirlenmiştir.
·
Özel nitelikli kişisel
veri işleme süreçlerinde yer alan çalışanlara yönelik özel nitelikli kişisel
veri güvenliği konusunda eğitimler verilmiş, gizlilik sözleşmeleri yapılmış,
verilere erişim yetkisine sahip kullanıcıların yetkileri tanımlanmıştır.
·
Özel nitelikli kişisel
verilerin işlendiği, muhafaza edildiği ve/veya erişildiği elektronik
ortamlar kriptografik yöntemler kullanılarak muhafaza edilmekte, kriptografik anahtarlar
güvenli ortamlarda tutulmakta, tüm işlem kayıtları loglanmakta, ortamların
güvenlik güncellemeleri sürekli takip edilmekte, gerekli güvenlik testlerinin
düzenli olarak yapılması/yaptırılması, test sonuçlarının kayıt altına
alınması,
·
Özel nitelikli kişisel
verilerin işlendiği, muhafaza edildiği ve/veya erişildiği fiziksel ortamların
yeterli güvenlik önlemleri alınmakta, fiziksel güvenliği sağlanarak yetkisiz
giriş çıkışlar engellenmektedir.
·
Özel nitelikli
kişisel veriler e-posta yoluyla aktarılması gerekiyorsa şifreli olarak kurumsal
e-posta adresiyle veya KEP hesabı kullanılarak aktarılmaktadır. Taşınabilir
bellek, CD, DVD gibi ortamlar yoluyla aktarılmasI gerekiyorsa kriptografik yöntemlerle şifrelenmekte
ve kriptografik anahtar farklı ortamda tutulmaktadır. Farklı fiziksel
ortamlardaki sunucular arasında aktarma gerçekleştiriliyorsa, sunucular
arasında VPN kurularak veya sFTP yöntemiyle veri aktarımı gerçekleştirilmektedir. Kâğıt ortamı
yoluyla aktarımı gerekiyorsa evrakın çalınması, kaybolması ya da yetkisiz
kişiler tarafından görülmesi gibi risklere karşı gerekli önlemler alınmakta ve
evrak “gizli” formatta gönderilmektedir.
7. KİŞİSEL VERİLERİ İMHA TEKNİKLERİ
İlgili mevzuatta öngörülen süre ya da işlendikleri amaç
için gerekli olan saklama süresinin sonunda kişisel veriler, Belediye tarafından re’sen veya ilgili
kişinin başvurusu üzerine yine ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak aşağıda
belirtilen tekniklerle imha edilir.
7.1.
KİŞİSEL VERİLERİN SİLİNMESİ
Kişisel veriler Tablo-3’te verilen yöntemlerle silinir.
VERİ KAYIT ORTAMI |
AÇIKLAMA |
Sunucularda Yer Alan Kişisel Veriler |
Sunucularda yer alan kişisel verilerden saklanmasını gerektiren süre
sona erenler için sistem yöneticisi tarafından ilgili kullanıcıların erişim
yetkisi kaldırılarak silme işlemi yapılır. |
Elektronik Ortamda Yer Alan Kişisel Veriler |
Elektronik ortamda yer alan kişisel verilerden saklanmasını gerektiren
süre sona erenler, veri tabanı yöneticisi hariç diğer çalışanlar (ilgili
kullanıcılar) için hiçbir şekilde erişilemez ve tekrar kullanılamaz hale
getirilir. |
Fiziksel Ortamda Yer Alan Kişisel Veriler |
Fiziksel ortamda tutulan kişisel verilerden saklanmasını gerektiren
süre sona erenler için evrak arşivinden sorumlu birim yöneticisi hariç diğer
çalışanlar için hiçbir şekilde erişilemez ve tekrar kullanılamaz hale
getirilir. Ayrıca, üzeri
okunamayacak şekilde çizilerek/boyanarak/silinerek karartma işlemi de
uygulanır. |
Taşınabilir Medyada Bulunan Kişisel Veriler |
Flash tabanlı saklama ortamlarında tutulan
kişisel verilerden saklanmasını gerektiren süre sona erenler, sistem
yöneticisi tarafından şifrelenerek ve erişim yetkisi sadece sistem
yöneticisine verilerek şifreleme anahtarlarıyla güvenli ortamlarda saklanır. |
Tablo 3: Kişisel verilerin
silinmesi
7.2. KİŞİSEL VERİLERİN YOK EDİLMESİ
Kişisel
veriler Tablo-4’te verilen yöntemlerle yok edilir.
VERİ KAYIT ORTAMI |
AÇIKLAMA |
Fiziksel Ortamda Yer Alan Kişisel Veriler |
Kâğıt ortamında yer alan kişisel verilerden saklanmasını gerektiren
süre sona erenler, kâğıt kırpma makinelerinde geri döndürülemeyecek şekilde
yok edilir. |
Optik / Manyetik Medyada Yer Alan Kişisel Veriler |
Optik medya ve manyetik medyada yer alan kişisel verilerden
saklanmasını gerektiren süre sona erenlerin eritilmesi, yakılması veya toz
haline getirilmesi gibi fiziksel olarak yok edilmesi işlemi uygulanır.
Ayrıca, manyetik medya özel bir cihazdan geçirilerek yüksek değerde manyetik
alana maruz bırakılması suretiyle üzerindeki veriler okunamaz hale getirilir. |
Tablo 4: Kişisel verilerin
yok edilmesi
7.3. KİŞİSEL VERİLERİN ANONİMLEŞTİRİLMESİ
Anonimleştirme, kişisel verilerin başka verilerle eşleştirilerek dahi
hiçbir surette kimliği belirli veya belirlenebilir bir gerçek kişiyle
ilişkilendirilemeyecek hâle getirilmesidir.
Kişisel verilerin anonim hâle getirilmiş olması için; kişisel verilerin,
veri sorumlusu veya üçüncü kişiler tarafından geri döndürülmesi ve/veya verilen
başka verilerle eşleştirilmesi gibi kayıt ortamı ve ilgili faaliyet alanı
açısından uygun tekniklerin kullanılması yoluyla dahi kimliği belirli veya
belirlenebilir bir gerçek kişiyle ilişkilendirilemez hâle getirilmesi gerekir.
Belediye kişisel verileri anonim hale getirmek için aşağıda
belirtilen yöntemlerden bir veya birkaçını kullanabilir:
Değişkenleri Çıkarma: İlgili kişiye ait kişisel verilerin içerisinde yer
alan ve ilgili kişiyi herhangi bir şekilde tespit etmeye yarayacak doğrudan
tanımlayıcıların bir ya da birkaçının çıkarılmasıdır. Bu yöntem kişisel verinin
anonim hale getirilmesi için kullanılabileceği gibi kişisel veri içerisinde
veri işleme amacına uygun düşmeyen bilgilerin bulunması halinde bu bilgilerin
silinmesi amacıyla da kullanılabilir.
Maskeleme: Kişisel verilerin belli alanlarının silinerek veya
yıldızlanarak kişiyi belirtemez hale getirilmesidir.
Bölgesel Gizleme: Kişisel verilerin toplu olarak anonim şekilde bulunduğu veri tablosu içinde
istisna durumda olan veriye ilişkin ayırt edici nitelikte olabilecek bilgilerin
silinmesi işlemidir.
Genelleştirme: Birçok kişiye ait kişisel verilerin bir araya getirilip ayırt edici
bilgileri kaldırılarak istatistiki veri haline getirilmesi işlemidir.
Veri
Türetme: Veri türetme
yöntemi ile kişisel verinin içeriğinden daha genel bir içerik oluşturulmakta ve
kişisel verinin herhangi bir kişiyle ilişkilendirilemeyecek hale gelmesi sağlanmaktadır.
Gürültü Ekleme: Verilere gürültü ekleme yöntemi özellikle sayısal verilerin ağırlıklı
olduğu bir veri setinde mevcut verilere belirlenen oranda artı veya eksi yönde
birtakım sapmalar eklenerek veriler anonim hale getirilmektedir. Örneğin, kilo
değerlerinin olduğu bir veri grubunda (+/-) 3 kg sapması kullanılarak gerçek
değerlerin görüntülenmesi engellenmiş ve veriler anonimleştirilmiş olur. Sapma
her değere eşit ölçüde uygulanır.
Kanun’un 28. maddesine uygun olarak; anonim hale
getirilmiş olan kişisel veriler araştırma, planlama ve istatistik gibi
amaçlarla işlenebilir. Bu tür işlemeler Kanun kapsamı dışında olup, kişisel
veri sahibinin açık rızası aranmayacaktır.
Belediye kişisel verinin silinmesi, yok edilmesi veya
anonim hale getirilmesine ilişkin re’sen karar alabilecek ve seçmiş olduğu
kategoriye göre kullanacağı yöntemi de serbestçe belirleyebilecektir. Ayrıca
Yönetmeliğin 13. maddesi kapsamında ilgili kişinin başvuru esnasında kendisine
ait kişisel verinin silinmesi, yok edilmesi yahut anonim hale getirilmesi
kategorilerinden birini seçmesi halinde de ilgili kategoride kullanılacak
yöntemler konusunda Belediye, serbesti içinde olacaktır.
8. SAKLAMA
VE İMHA SÜRELERİ
Belediye tarafından, faaliyetleri kapsamında işlenmekte olan
kişisel verilerle ilgili olarak;
·
Süreçlere
bağlı olarak gerçekleştirilen faaliyetler kapsamındaki tüm kişisel verilerle
ilgili kişisel veri bazında saklama süreleri Kişisel Veri İşleme Envanterinde;
·
Veri
kategorileri bazında saklama süreleri VERBİS’e kayıtta;
·
Süreç bazında saklama süreleri ise Kişisel Veri
Saklama ve İmha Politikasında yer alır.
Söz konusu verilerin imhasında uygulanacak yöntem,
verinin niteliği ve Belediye nezdindeki önem derecesine göre belirlenir.
Verinin saklanmasının KVKK’nın 4. maddesinde
belirtilen ilkelere uygunluğu sorgulanır. Saklanmasının KVKK’nın 4. maddesinde
yer alan ilkelere aykırılık teşkil edebileceği tespit edilen veriler silinir,
yok edilir ya da anonim hale getirilir.
Verinin saklanmasının KVKK’nın 5. ve 6. maddelerinde
öngörülmüş olan istisnalardan hangisi/hangileri kapsamında
değerlendirilebileceği tespit edilir. Tespit edilen istisnalar çerçevesinde
verilerin saklanması gereken makul süreler tespit edilir. Söz konusu sürelerin
sona ermesi halinde veriler silinir, yok edilir ya da anonim hale getirilir.
8.1. İlgili Kişinin Kişisel Verilerinin
Silinmesi ve Yok Edilmesi Talebi ve Silme‐Yok Etme Süreleri
İlgili kişi, Kanun’un 13’ncü
maddesine istinaden Belediye’e başvurarak kendisine ait kişisel
verilerin silinmesini veya yok edilmesini talep ettiğinde;
- İlgili kişi, Kanunun
uygulanmasıyla ilgili taleplerini tercihen Tavas Belediye Başkanlığı Başvuru
formunu kullanmak suretiyle yazılı olarak veya Kurul’un belirleyeceği diğer
yöntemlerle Tavas Belediye Başkanlığı’na iletir.
- Kişisel verileri işleme şartlarının tamamı ortadan
kalkmışsa; Belediye talebe konu kişisel verileri talebi aldığı günden
itibaren 30 (otuz) gün içinde gerekçesini açıklayarak uygun imha yöntemi ile
siler, yok eder veya anonim hale getirir. Belediye’in talebi almış
sayılması için ilgili kişinin talebini Kişisel Verilerin İşlenmesi ve Korunması
Politikasına uygun olarak yapmış olması gerekir. Belediye, her halde
yapılan işlem hakkında ilgili kişiye bilgi verir.
- Kişisel verileri işleme
şartlarının tamamı ortadan kalkmamışsa, bu talep Belediye tarafından
Kanun’un 13’ncü maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca gerekçesi açıklanarak
reddedilebilir ve ret cevabı ilgili kişiye en geç otuz gün içinde yazılı olarak
ya da elektronik ortamda bildirilir.
8.2. Periyodik
İmha
Belediye tarafından
KVKK ve diğer ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak elde edilen kişisel
verilerinizin saklama ve imha işlemlerinde mevzuatta söz konusu kişisel verinin
saklanmasına ilişkin olarak bir süre öngörülmüş ise bu süreye riayet edilir.
Saklama süresi dolan kişisel veriler, Belediye tarafından belirlenen imha
süreleri çerçevesinde, 6 aylık periyodlarla her yılın Haziran ve Aralık ayında
işbu Politika’da yer verilen usûllere uygun olarak imha edilir.
Kişisel verilerin silinmesi, yok edilmesi ve anonim
hale getirilmesiyle ilgili yapılan bütün işlemler kayıt altına alınır ve söz
konusu kayıtlar, diğer hukuki yükümlülükler hariç olmak üzere en az üç yıl
süreyle saklanır.
Belediye Kanun,
ilgili mevzuat, Kişisel Verilerin İşlenmesi ve Korunması Politikası ve işbu
Politika uyarınca sorumlu olduğu kişisel verileri silme, yok etme veya anonim
hale getirme yükümlülüğünün ortaya çıktığı tarihi takip eden ilk periyodik imha
işleminde, kişisel verileri siler, yok eder veya anonim hale getirir. Söz
konusu işlemler İnsan Kaynakları Birimi tarafından yerine getirilir.
8.3. Saklama Süreleri Sona Eren Kişisel Veriler İçin
Gerçekleştirilecek İşlemler
Kağıt ortamında re’sen silme, yok etme veya anonim
hale getirme işlemi ilgili birimin müdürünün bilgisi dahilinde ilgili veri
kullanıcısı çalışan tarafından, ilgili işlem tutanakla kayıt altına alınmak
suretiyle gerçekleştirilir.
Elektronik ortamda re’sen silme, yok etme vey0a 0anonim
hale getirme işlemi Bilgi İşlem Departmanı tarafından (sunucular, yedekler,
yazılımlar, yazıcılar vb. ana veri tabanlarında)
Belediye bilgisayarı, telefon, e-mail hesabı, tablet
vb. ortamda ise ilgili birimin müdürünün, yardımcısının ve bilgi işlem
departmanının ön bilgisine sunulmak kaydıyla ilgili veri kullanıcısı çalışan
tarafından yerine getirilir. Çalışanlar iş için kendisine tahsis edilen bu
elektronik ortamlarda silme, yok etme işlemlerini kişisel veri envanterine
uygun şekilde süresinde re’sen gerçekleştirmekle, saklama süresinin dolmasından
önce gerçekleşen veri imha sebeplerinde ise İnsan Kaynakları Müdürünün görüş ve
talimatına konuyu bildirmek ve gelecek cevaba uygun şekilde işlemleri
gerçekleştirmekle bizzat sorumludur. Bilgi İşlem Departmanı elektronik
ortamdaki bu silme, yok etme, anonimleştirme işlemlerinin kayıt altına alınması
için gerekli teknik donanımı çalışana sağlamakla yükümlüdür.
Süreç bazında Kişisel verileri saklama ve imha
süreleri aşağıdaki gibidir:
Veri
Türü |
Saklama
Süresi |
İmha
Süresi |
Çalışan
Kayıtları |
İş
ilişkisinin sona ermesinden itibaren 101 yıl |
Saklama
süresinin bitimini takip eden ilk periyodik imha süresinde |
Belediye
içi yazışmalar |
101
yıl |
Saklama
süresinin bitimini takip eden ilk periyodik imha süresinde |
Hukuk
Kayıtları |
101
yıl |
Saklama
süresinin bitimini takip eden ilk periyodik imha süresinde |
İş
Sağlığı ve Güvenliği Mevzuatı Kapsamında Toplanan Veriler |
101
yıl |
Saklama
süresinin bitimini takip eden ilk periyodik imha süresinde |
Kamera
Kayıtları |
1
ay |
Otomatik olarak kayıtlar
silinerek imha edilmektedir. |
Log
Kayıt Takip Sistemleri |
2
yıl |
Saklama
süresinin bitimini takip eden ilk periyodik imha süresinde |
Muhasebe
ve Finans Kayıtları |
25
yıl |
Saklama
süresinin bitimini takip eden ilk periyodik imha süresinde |
Resmi
Yazışmalar |
Süresiz |
Saklama
süresinin bitimini takip eden ilk periyodik imha süresinde |
Sözleşmeler |
Sözleşmenin
sona ermesinden itibaren 101 yıl |
Saklama
süresinin bitimini takip eden ilk periyodik imha süresinde |
Belediye
İçi Şikayetler ve İlgili Belgeler |
101
yıl |
Saklama
süresinin bitimini takip eden ilk periyodik imha süresinde |
Vergi
Kayıtları |
101
yıl |
Saklama
süresinin bitimini takip eden ilk periyodik imha süresinde |
Ziyaretçi
Kayıtları |
2
yıl |
Saklama
süresinin bitimini takip eden ilk periyodik imha süresinde |
|
|
|
Tablo 5: Veri bazında
saklama ve imha süreleri
9. POLİTİKA’NIN YAYINLANMASI VE SAKLANMASI
Politika,
ıslak imzalı (basılı kâğıt) ve elektronik ortamda olmak üzere iki farklı
ortamda yayımlanır, ayrıca Belediye’in internet sitesinde yayımlanır ve
kişisel veri sahiplerinin talebi üzerine ilgili kişilerin erişimine
sunulur. Basılı kâğıt nüshası da
Muhasebe birimi tarafından KVKK Dosyasında saklanır.
Politika Belediye’in
kvkk.tavas.bel.tr adresli web sitesinde yayınlanmaya başladığı tarih itibariyle yürürlüğe
girecektir.
10. POLİTİKA’NIN GÜNCELLENMESİ VE YÜRÜRLÜKTEN
KALDIRILMASI
Belediye, Kanunda yapılan değişiklikler nedeniyle, Kurum kararları uyarınca yahut
sektördeki ya da bilişim alanındaki gelişmeler doğrultusunda işbu Politika’da
değişiklik yapma hakkını saklı tutar.
İşbu Kişisel Veri Saklama ve
İmha Politikasında yapılan değişiklikler derhal metne işlenir ve değişikliklere
ilişkin açıklamalar politikanın sonunda açıklanır.
Yürürlükten
kaldırılmasına karar verilmesi halinde Politika’nın ıslak imzalı eski nüshaları
Yönetim Kurulu kararı ile İnsan Kaynakları Birimi tarafından iptal edilerek
(iptal kaşesi vurularak veya iptal yazılarak) imzalanır ve en az 5 yıl süre ile
İnsan Kaynakları Birimi tarafından saklanır.
TAVAS
BELEDİYE BAŞKANLIĞI
VKN: 1620052764
ADRES: TAVAS BELEDİYE BAŞKANLIĞI SAMANLIK MAHALLESİ
CUMHURİYET MEYDANI NO:6/A TAVAS/DENİZLİ
Güncelleme ve Değişiklik Tablosu
Konu |
İşlem
Tarihi |
|
|